γιορτινό τραπέζι και διαβήτης Φιρούζα Κουρτίδου Παθολόγος Διαβητολόγος Άλιμος

Γιορτινό τραπέζι και διαβήτης

Δεκέμβριος 13, 2017 - από Health Line κατηγορία Διαβήτης, Διατροφή, Ποιότητα ζωής, Υγεία

Κανένα Σχόλιο

Γιορτινό τραπέζι και διαβήτης

Πως να απολαύσουμε το γιορτινό τραπέζι, όταν είμαστε διαβητικοί, χωρίς ενοχές; Ο τρόπος διαχείρισης του διαβήτη έχει αλλάξει τα τελευταία χρόνια. Οι αυστηροί περιορισμοί με πολλές απαγορεύσεις που ίσχυαν παλαιότερα δεν είχαν το επιθυμητό αποτέλεσμα και δυσκόλευαν τη ζωή των ατόμων με διαβήτη.Έχουν αντικατασταθεί από μια πιο ελαστική προσέγγιση με κανόνες υγιεινής διατροφής. Έτσι γιορτινό τραπέζι και διαβήτης μπορούν να συνυπάρχουν αρμονικά.

 

Ισορροπημένη διατροφή 

Άτομα με διαβήτη στα πλαίσια μιας ισορροπημένης διατροφής μπορούν να καταναλώσουν μεγάλο εύρος τροφών ακόμα και σε ένα γιορτινό τραπέζι. Αυτό επιτυγχάνεται όταν υπάρχει ισορροπία μεταξύ των συστατικών της τροφής που καταναλώνεται. Οι διαβητικοί μπορούν να απολαύσουν τα παραδοσιακά πιάτα γιορτών, αρκεί να είναι σε περιορισμένη ποσότητα. Σημαντικός είναι ο τακτικός έλεγχος κατά την διάρκεια των εορτών. Με τον συχνό έλεγχο είναι πιο εύκολο να κρατήσουμε μια ισορροπία ανάμεσα στα εορταστικά γεύματα.



Ρύθμιση ινσουλίνης

Μπορεί να χρειαστεί προσαρμογή των δόσεων της ινσουλίνης στα άτομα που ρυθμίζονται με αυτό το τρόπο.Όσοι ρυθμίζονται με δισκία θα πρέπει να εντατικοποιήσουν την φυσική τους δραστηριότητα. Ένα ελαφρύ τρέξιμο για 15 λεπτά ή ένας μεγάλος περίπατος θα βοηθήσουν στον έλεγχο του σακχάρου αυτές τις μέρες.

 

Υδατάνθρακες και γλυκαιμικός δείκτης

Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δώσουμε στους υδατάνθρακες. Προτιμώνται υδατάνθρακες με χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη (π.χ. αλεύρι ολικής αλέσεως) που πρέπει να συνοδεύονται με πράσινη σαλάτα που θα καθυστερήσει την απορρόφηση τους. Επιλέξτε γαλοπούλα ή κοτόπουλο στο κυρίως γεύμα σας αντί για λιπαρό κρέας. Επίσης, η κατανάλωση αλκοόλ πρέπει να είναι ήπια.

 

Επιλογές ορεκτικών

Υπάρχουν αρκετές επιλογές που μπορούν να απολαύσουν οι διαβητικοί χωρίς ενοχές. Λαχανικά εποχής  σε σαλάτες, αυγά, γαρίδες. Χρειάζεται προσοχή με τις σως που περιέχουν ζάχαρη. Αντί αυτών, προτιμήστε λίγο ελαιόλαδο με ξύδι και λεμόνι.

 

Κύρια γεύματα

Η παραδοσιακή γαλοπούλα είναι καλή επιλογή για τους διαβητικούς. Όμως, πρέπει να περιοριστεί η ποσότητα γέμισης που θα καταναλωθεί, όπως και τα λίπη. Τα συνοδευτικά όπως πατάτες, ρύζι και ψωμί είναι υψηλά σε υδατάνθρακες και πρέπει να αποφεύγονται. Τρώτε μικρές ποσότητες από αυτά ή αντικαταστήστε τα με βραστά λαχανικά και όσπρια. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε άφοβα μπαχαρικά και μυρωδικά που συμβάλλουν στη βελτίωση της γεύσης.

 

Κατανάλωση γλυκών

Τι γίνεται όμως με τα γλύκα; Τα γλυκά είναι πλούσια σε υδατάνθρακες και λίπος, άρα ευθύνονται για την αύξηση της μεταγευματικής γλυκόζης. Προτιμήστε τα σπιτικά γλυκά που παρασκευάζονται με γλυκαντικές ουσίες όπως ασπαρτάμη, σορβιτόλη και στέβια. Από τα παραδοσιακά γλυκά προτιμήστε τα μελομακάρονα που έχουν μέλι και ελαιόλαδο. Φυσικά δεν υπάρχει λόγος να στερηθεί κανείς ένα μικρό κομμάτι βασιλόπιτας από το πρωτοχρονιάτικο τραπέζι. Τα φρέσκα φρούτα είναι μια πολύ υγιεινή επιλογή για μετά το δείπνο.

 

Γιορτινό τραπέζι και αλκοόλ

Συνιστάται μέτρια κατανάλωση αλκοόλ. Το κρασί έχει την τιμητική του και πρέπει να προτιμάται, ιδιαίτερα το κόκκινο κρασί λόγω των αντιοξειδωτικών ιδιοτήτων του. Τα ποτά που περιέχουν ζάχαρη, όπως τα λικέρ, πρέπει να αποφεύγονται. Η Αμερικανική Διαβητολογική Εταιρεία συνιστά τον περιορισμό της πρόσληψης αλκοόλ στο ένα ποτό για τις γυναίκες και στα δύο ποτά για τους άνδρες.

 

Πριν και κατά τη διάρκεια των γιορτών

  • Μην ξεχνάτε το πρωινό και μην το αποφεύγετε με το σκεπτικό ότι θα εξοικονομήσετε θερμίδες για το κύριο γεύμα. Η παραμέληση γευμάτων συμβάλλει στην απορύθμιση σακχάρου.
  • Συνεχίστε να ακολουθήστε το πρόγραμμα σας με συχνά γεύματα ώστε να αποφεύγετε το αίσθημα της έντονης πείνας. Επίσης, αυτό βοηθάει στην ομαλή ρύθμιση του σακχάρου χωρίς μεγάλες μεταπτώσεις.
  • Καταναλώστε αρκετό νερό.
  • Αποφύγετε τα συχνά τσιμπολογήματα και κεράσματα.
  • Τρώτε αργά. Ο εγκέφαλος χρειάζεται 20 λεπτά για να επέλθει το αίσθημα κορεσμού.

 

Σχεδιασμός γιορτινού τραπεζιού

Οι γιορτές είναι μια καλή ευκαιρία να συναντήσεις οικογένεια και φίλους. Όμως, όταν εστιάζουμε στο φαγητό την περίοδο των γιορτών, αυτό μπορεί να φέρει δυσκολίες, ειδικά στις οικογένειες που αντιμετωπίζουν τον διαβήτη. Θυμηθείτε ότι το γιορτινό τραπέζι και οι παραδόσεις δεν πρέπει να διαταράξουν τον έλεγχο του διαβήτη σας. Με λίγη προετοιμασία θα μπορέσετε να αντιμετωπίσετε τις γιορτές και να τις απολαύσετε.

Εφαρμόστε τον χρυσό κανόνα «παν μέτρον άριστον» και απολαύστε το γιορτινό τραπέζι με τα αγαπημένα σας πρόσωπα!

Δείτε ένα βίντεο με πρακτικές οδηγίες για τον αυτοέλεγχο του διαβητικού ασθενούς από την Ελληνική Διαβητολογική Εταιρεία. Για περισσότερες πληροφορίες, μην διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μας πατώντας εδώ.

Ενημερωθείτε για τα ιατρεία μας στον Άλιμο και στα Σεπόλια.

Διαβάστε ένα ενδιαφέρον άρθρο για την οξεία γαστρεντερίτιδα.

 

Κάντε like εάν σας άρεσε το άρθρο μας και μοιραστείτε το με τους φίλους σας!

Facebook
Google+
https://www.healthline.gr/%CE%B3%CE%B9%CE%BF%CF%81%CF%84%CE%B9%CE%BD%CF%8C-%CF%84%CF%81%CE%B1%CF%80%CE%AD%CE%B6%CE%B9-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CE%B4%CE%B9%CE%B1%CE%B2%CE%AE%CF%84%CE%B7%CF%82">
YouTube

Μην χάνετε ενημερώσεις, νέα άρθρα και εκπαιδευτικά βίντεο για θέματα υγείας!

×

Κλείστε το ραντεβού σας και θα επικοινωνήσουμε μαζί σας.