γιορτινό τραπέζι και διαβήτης Φιρούζα Κουρτίδου Παθολόγος Διαβητολόγος Άλιμος

Γιορτινό Τραπέζι και Διαβήτης

17 Δεκεμβρίου, 2019 - από HealthLine κατηγορία διατροφή, οδηγοί, ποιότητα ζωής, σακχαρώδης διαβήτης, υγεία

Κανένα Σχόλιο

Γιορτινό Τραπέζι και Διαβήτης

Οι γιορτές, όπως είναι τα Χριστούγεννα και η Πρωτοχρονιά, προσφέρονται για απολαύσεις και διατροφικές προτιμήσεις που συνήθως δεν επιλέγονται μέσα στη χρονιά. Το γιορτινό τραπέζι τείνει να έχει υψηλότερα κορεσμένα λιπαρά, σάκχαρα και αλάτι από το συνηθισμένο. Εάν κάποιος πάσχει από διαβήτη, μπορεί να δυσκολευτεί να διαχειριστεί τα επίπεδα του σακχάρου του κατά την διάρκεια των γιορτών. Ευτυχώς, ακολουθώντας κάποιες οδηγίες μπορεί ένας διαβητικός να απολαύσει την εορταστική περίοδο χωρίς πρόβλημα. Ο τρόπος διαχείρισης του διαβήτη έχει αλλάξει τα τελευταία χρόνια. Οι αυστηροί περιορισμοί με πολλές απαγορεύσεις που ίσχυαν παλαιότερα δεν είχαν το επιθυμητό αποτέλεσμα και δυσκόλευαν τη ζωή των ατόμων με διαβήτη.Έχουν αντικατασταθεί από μια πιο ελαστική προσέγγιση με κανόνες υγιεινής διατροφής. Έτσι γιορτινό τραπέζι και διαβήτης μπορούν να συνυπάρχουν αρμονικά.

Ισορροπημένη διατροφή 

Άτομα με διαβήτη στα πλαίσια μιας ισορροπημένης διατροφής μπορούν να καταναλώσουν μεγάλο εύρος τροφών ακόμα και σε ένα γιορτινό τραπέζι. Αυτό επιτυγχάνεται όταν υπάρχει ισορροπία μεταξύ των συστατικών της τροφής που καταναλώνεται. Οι διαβητικοί μπορούν να απολαύσουν τα παραδοσιακά πιάτα γιορτών, αρκεί να είναι σε περιορισμένη ποσότητα. Σημαντικός είναι ο τακτικός έλεγχος κατά την διάρκεια των εορτών. Με τον συχνό έλεγχο είναι πιο εύκολο να κρατήσουμε μια ισορροπία ανάμεσα στα εορταστικά γεύματα.

Οι παρακάτω συμβουλές κάνουν το γιορτινό τραπέζι λίγο πιο υγιεινό:

  • Επιλέξτε από τα διαθέσιμα λαχανικά, αλλά προσέξτε τις γιορτινές γαρνιτούρες όπως το μέλι
  • Παρατηρήστε τα μεγέθη των μερίδων σας
  • Εάν θέλετε να καταναλώσετε επιδόρπιο, επιλέξτε την πιο υγιεινή εκδοχή του, όπως γιαούρτι αντί διπλής κρέμας
  • Θυμηθείτε ότι δεν υπάρχουν «απαγορευμένα» τρόφιμα και μην στεναχωρηθείτε εάν καταναλώσετε τροφές σε μεγαλύτερες ποσότητες του κανονικού ή τροφές που αποφεύγετε συνήθως
  • Ένα ελαφρύ διάλειμμα από το κανόνα είναι αναμενόμενο, απολαύστε το, στην συνέχεια επιστρέψτε πάλι στην κανονικότητα

 

Ρύθμιση ινσουλίνης

Οι γιορτές έχουν επιπλέον προκλήσεις στη διαχείριση των επιπέδων σακχάρου στο αίμα, αλλά αυτό μπορεί να επιτευχθεί χωρίς να επηρεάσει την απόλαυση των εορτών. Υπάρχουν πολύ παράγοντες που επηρεάζουν το σάκχαρο, όχι μόνο οι τροφές και η ινσουλίνη. Με ένα μικρό προγραμματισμό μπορεί κάποιος που υποφέρει από διαβήτη να χαρεί τις γιορτές και να παραμείνει υγιής, ακολουθώντας τις παρακάτω συμβουλές:

  • Βεβαιωθείτε ότι έχετε αρκετή ινσουλίνη, το μετρητή και τις ταινίες σας
  • Προσπαθήστε να κρατήσετε την ίδια ρουτίνα, τουλάχιστον όσον αναφορά την ινσουλίνη μακράς διάρκειας
  • Να έχετε πάντα μαζί σας την ινσουλίνη σας. Μπορεί η υπογλυκαιμία κατά την διάρκεια των γιορτών να φαίνεται αδύνατη, αλλά δεν είναι, για παράδειγμα εάν το εορταστικό τραπέζι αργήσει να ξεκινήσει
  • Η δόση της ινσουλίνης μπορεί να χρειαστεί να τροποποιηθεί. Τα εορταστικά τραπέζια περιέχουν περισσότερο βούτυρο και κρέμα γάλακτος από ότι συνήθως. Το λίπος επιβραδύνει την ταχύτητα απορρόφησης των υδατανθράκων

 
Μπορεί να χρειαστεί προσαρμογή των δόσεων της ινσουλίνης στα άτομα που ρυθμίζονται με αυτό το τρόπο.Όσοι ρυθμίζονται με δισκία θα πρέπει να εντατικοποιήσουν την φυσική τους δραστηριότητα. Ένα ελαφρύ τρέξιμο για 15 λεπτά ή ένας μεγάλος περίπατος θα βοηθήσουν στον έλεγχο του σακχάρου αυτές τις μέρες.
 

 

Επωφεληθείτε των εορτών και οργανώστε δραστηριότητες και εκδρομές σε εξωτερικούς χώρους, όπως μια μεγάλη βόλτα και πατινάζ με τα παιδιά.

 

 

Υδατάνθρακες και γλυκαιμικός δείκτης

Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δώσουμε στους υδατάνθρακες. Προτιμώνται υδατάνθρακες με χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη (π.χ. αλεύρι ολικής αλέσεως) που πρέπει να συνοδεύονται με πράσινη σαλάτα που θα καθυστερήσει την απορρόφηση τους. Επιλέξτε γαλοπούλα ή κοτόπουλο στο κυρίως γεύμα σας αντί για λιπαρό κρέας. Επίσης, η κατανάλωση αλκοόλ πρέπει να είναι ήπια.

Επιλογές ορεκτικών

Υπάρχουν αρκετές επιλογές που μπορούν να απολαύσουν οι διαβητικοί χωρίς ενοχές. Λαχανικά εποχής  σε σαλάτες, αυγά, γαρίδες. Χρειάζεται προσοχή με τις σως που περιέχουν ζάχαρη. Αντί αυτών, προτιμήστε λίγο ελαιόλαδο με ξύδι και λεμόνι.

Κύρια γεύματα

Η παραδοσιακή γαλοπούλα είναι καλή επιλογή για τους διαβητικούς. Όμως, πρέπει να περιοριστεί η ποσότητα γέμισης που θα καταναλωθεί, όπως και τα λίπη. Τα συνοδευτικά όπως πατάτες, ρύζι και ψωμί είναι υψηλά σε υδατάνθρακες και πρέπει να αποφεύγονται. Τρώτε μικρές ποσότητες από αυτά ή αντικαταστήστε τα με βραστά λαχανικά και όσπρια. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε άφοβα μπαχαρικά και μυρωδικά που συμβάλλουν στη βελτίωση της γεύσης.

Κατανάλωση γλυκών

Τα γλυκά είναι πλούσια σε υδατάνθρακες και λίπος, άρα ευθύνονται για την αύξηση της μεταγευματικής γλυκόζης. Προτιμήστε τα σπιτικά γλυκά που παρασκευάζονται με γλυκαντικές ουσίες όπως ασπαρτάμη, σορβιτόλη και στέβια. Από τα παραδοσιακά γλυκά προτιμήστε τα μελομακάρονα που έχουν μέλι και ελαιόλαδο. Φυσικά δεν υπάρχει λόγος να στερηθεί κανείς ένα μικρό κομμάτι βασιλόπιτας από το πρωτοχρονιάτικο τραπέζι. Τα φρέσκα φρούτα είναι μια πολύ υγιεινή επιλογή για μετά το δείπνο.

Γιορτινό τραπέζι και αλκοόλ

Συνιστάται μέτρια κατανάλωση αλκοόλ. Το κρασί έχει την τιμητική του και πρέπει να προτιμάται, ιδιαίτερα το κόκκινο κρασί λόγω των αντιοξειδωτικών ιδιοτήτων του. Τα ποτά που περιέχουν ζάχαρη, όπως τα λικέρ, πρέπει να αποφεύγονται. Η Αμερικανική Διαβητολογική Εταιρεία συνιστά τον περιορισμό της πρόσληψης αλκοόλ στο ένα ποτό για τις γυναίκες και στα δύο ποτά για τους άνδρες.
 

 

HEALTHLINE NEWSLETTER
Μπορείτε να κάνετε εγγραφή στο NewsLetter μας. Θα σας στέλνουμε ενημερωτικά email, όταν η ομάδα μας δημοσιεύει νέα άρθρα και πληροφορίες για θέματα υγείας.
Η προστασία των προσωπικών σας δεδομένων είναι σημαντική για εμάς. Τυχόν πληροφορίες που μας παρέχετε μέσω αυτού του ιστότοπου ενδέχεται να τοποθετούνται από εμάς σε διακομιστές που βρίσκονται σε χώρες εκτός της ΕΕ. Εάν δεν συμφωνείτε με αυτήν την τοποθέτηση, παρακαλούμε να μην μας παρέχετε τις πληροφορίες.

 

 

Πριν και κατά τη διάρκεια των γιορτών

Με τον διαβήτη, η παρακολούθηση και ρύθμιση του σακχάρου είναι σημαντική για την υγεία. Είναι επίσης το κλειδί για να νιώσετε καλά, να παραμείνετε ενεργητικοί και να είστε σε θέση να απολαύσετε τις γιορτές:

  • Μην ξεχνάτε το πρωινό και μην το αποφεύγετε με το σκεπτικό ότι θα εξοικονομήσετε θερμίδες για το κύριο γεύμα. Η παραμέληση γευμάτων συμβάλλει στην απορύθμιση σακχάρου.
  • Συνεχίστε να ακολουθήστε το πρόγραμμα σας με συχνά γεύματα ώστε να αποφεύγετε το αίσθημα της έντονης πείνας. Επίσης, αυτό βοηθάει στην ομαλή ρύθμιση του σακχάρου χωρίς μεγάλες μεταπτώσεις.
  • Καταναλώστε αρκετό νερό.
  • Αποφύγετε τα συχνά τσιμπολογήματα και κεράσματα.
  • Τρώτε αργά. Ο εγκέφαλος χρειάζεται 20 λεπτά για να επέλθει το αίσθημα κορεσμού.

 

Σχεδιασμός γιορτινού τραπεζιού

Οι γιορτές είναι μια καλή ευκαιρία να συναντήσεις οικογένεια και φίλους. Όμως, όταν εστιάζουμε στο φαγητό την περίοδο των γιορτών, αυτό μπορεί να φέρει δυσκολίες, ειδικά στις οικογένειες που αντιμετωπίζουν τον διαβήτη. Θυμηθείτε ότι το γιορτινό τραπέζι και οι παραδόσεις δεν πρέπει να διαταράξουν τον έλεγχο του διαβήτη σας. Με λίγη προετοιμασία θα μπορέσετε να αντιμετωπίσετε τις γιορτές και να τις απολαύσετε.

Εφαρμόστε τον χρυσό κανόνα «παν μέτρον άριστον» και απολαύστε το γιορτινό τραπέζι με τα αγαπημένα σας πρόσωπα!

Δείτε ένα βίντεο με πρακτικές οδηγίες για τον αυτοέλεγχο του διαβητικού ασθενούς από την Ελληνική Διαβητολογική Εταιρεία. Για περισσότερες πληροφορίες, μην διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μας πατώντας εδώ.

Ενημερωθείτε για τα ιατρεία μας στον Άλιμο και στα Σεπόλια.

Διαβάστε ένα ενδιαφέρον άρθρο για την οξεία γαστρεντερίτιδα.

 

Εάν σας άρεσε μοιραστείτε το με τους φίλους σας!

×

Κλείστε το ραντεβού σας και θα επικοινωνήσουμε μαζί σας.

error: Προσοχή!!! Το κείμενο προστατεύεται από λογοκλοπή!!!