You are currently viewing Διαβήτης και Νηστεία

Διαβήτης και Νηστεία

Διαβήτης και Νηστεία: Διατροφή για καλή υγεία

Διαβήτης και νηστεία είναι ένας συνδυασμός που χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή. Κατά τη νηστεία απέχουμε από ορισμένες τροφές για θρησκευτικούς λόγους. Απαγορεύονται τις ημέρες νηστείας τροφές ζωικής προέλευσης, κρέας, αυγά, γαλακτοκομικά προϊόντα, ψάρια (με εξαίρεση τα οστρακοειδή), το λάδι (με εξαίρεση των καρπών της ελιάς), οίνος και διάφορα οινοπνευματώδη ποτά.

Οι τροφές που επιτρέπονται είναι:

  •     Λαχανικά, φρούτα, χορταρικά
  •     Δημητριακά και προϊόντα που βασίζονται σε αυτά
  •     Όσπρια
  •     Ξηροί καρποί
  •     Αφεψήματα (τσάι, καφές, χαμομήλι κ.α.)
διαβήτης και νηστεία Φιρούζα Κουρτίδου Παθολόγος Διαβητολόγος

Διαβήτης και νηστεία: Διατροφικά στοιχεία

Ουσιαστικά η νηστεία είναι μια χορτοφαγική διατροφή με αποφυγή τροφών ζωικής προέλευσης. Είναι μια πολύ καλή ευκαιρία για αποτοξίνωση του οργανισμού όταν γίνεται με υγιεινό τρόπο. Όμως άτομα με χρόνια προβλήματα υγείας πρέπει να είναι πολύ προσεκτικά και να συμβουλεύονται πάντα τον θεράποντα ιατρό τους πριν ξεκινήσουν την νηστεία. Ιδιαίτερα αυτό αφορά τους διαβητικούς όπου η διατροφή είναι πολύ σημαντική στην θεραπευτική προσέγγιση του διαβήτη.

Η αναλογία των συστατικών σύμφωνα με τις διεθνής οδηγίες στη διατροφή του διαβήτη είναι 40% υδατάνθρακες, 40% πρωτεΐνες και 20% λίπη. Στη νηστεία αυτή η αναλογία τις περισσότερες φορές αλλάζει λόγω της μειωμένης πρόσληψης πρωτεϊνών και λιπών όταν αποκλείονται τα γαλακτοκομικά, το κρέας, το αυγό, το κοτόπουλο. Αντιθέτως, αυξάνεται η πρόσληψη υδατανθράκων με την κατανάλωση λαχανικών, οσπρίων, ρυζιού και δημητριακών.

Έρευνες σχετίζουν το κοιλιακό λίπος με ασθένειες όπως ο διαβήτης τύπου 2 και οι καρδιακές παθήσεις. Ενημερωθείτε για τους 5 αποτελεσματικούς τρόπους που μπορεί να το μειώσουν.

Νηστεία και καλή υγεία

Η αύξηση των υδατανθράκων στην διατροφή αυξάνει τις τιμές γλυκόζης στο αίμα. Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δίνεται στην ποσότητα και τον συνδυασμό των τροφών που καταναλώνονται. Από την άλλη, η νηστίσιμη διατροφή είναι πλούσια σε στοιχεία που είναι σημαντικά για την καλή υγεία όπως πρωτεΐνες φυτικής προέλευσης, μονοακόρεστα και ω-3 λιπαρά οξέα, φυτικές ίνες μέσα από λαχανικά και σαλάτες. Αυτό συμβάλλει στη ρύθμιση της αρτηριακή πίεσης και στη μείωση των επιπέδων χοληστερίνης. Τα ω-3 λιπαρά οξέα βελτιώνουν την καρδιακή λειτουργία και η πρόσληψη φυτικών ινών ευνοεί την λειτουργία του πεπτικού συστήματος.

Εάν πάσχετε εσείς ή κάποιος που φροντίζετε από διαβήτη διαβάστε ένα ενημερωτικό άρθρο για τα Δικαιώματα των Διαβητικών Ασθενών.

Διαβήτης και νηστεία με ασφάλεια

Πως όμως μπορεί ένα άτομο που πάσχει από σακχαρώδη διαβήτη να ακολουθήσει τη νηστεία με ασφάλεια; Τα όσπρια έχουν αρκετές φυτικές πρωτεΐνες αλλά είναι πλούσια σε υδατάνθρακες με υψηλό γλυκαιμικό δείκτη. Σε μεγάλες ποσότητες ανεβάζουν γρήγορα το σάκχαρο. Ο σωστός τρόπος είναι να καταναλώνουμε ένα πιάτο από όσπρια αλλά να μη τα συνδυάζουμε με ψωμί. Όταν τα συνοδεύουμε με σαλάτες και χόρτα, επιβραδύνεται η απορρόφηση τους από το πεπτικό σύστημα και έτσι το σάκχαρο ανεβαίνει λιγότερο. Καλό είναι το γεύμα μας να ξεκινάει πάντα με μία σαλάτα.

Επίσης, τα λαδερά όπως μπριάμ, μελιτζάνες, φασολάκια χρειάζονται προσοχή. Καλό είναι να μαγειρεύονται με σχετικά λιγότερο λάδι και οι πατάτες πρέπει να καταναλώνονται σε μικρή ποσότητα.  Τα ζυμαρικά και το ρύζι αυξάνουν πολύ το σάκχαρο. Αποφεύγουμε να τα συνδυάζουμε με σάλτσες και με τροφές πλούσιες σε υδατάνθρακες (όσπρια, μπριάμ, μελιτζάνες). Πάντα προτιμάμε ζυμαρικά ολικής αλέσεως και καστανό ρύζι.

HEALTHLINE NEWSLETTER
Μπορείτε να κάνετε εγγραφή στο NewsLetter μας. Θα σας στέλνουμε ενημερωτικά email, όταν η ομάδα μας δημοσιεύει νέα άρθρα και πληροφορίες για θέματα υγείας.

Η προστασία των προσωπικών σας δεδομένων είναι σημαντική για εμάς. Τυχόν πληροφορίες που μας παρέχετε μέσω αυτού του ιστότοπου ενδέχεται να τοποθετούνται από εμάς σε διακομιστές που βρίσκονται σε χώρες εκτός της ΕΕ. Εάν δεν συμφωνείτε με αυτήν την τοποθέτηση, παρακαλούμε να μην μας παρέχετε τις πληροφορίες.

Νηστίσιμη διατροφή

Την έλλειψη πρωτεϊνών μπορούν να καλύψουν τα θαλασσινά, που επίσης είναι και πηγή ω-3 λιπαρών οξέων. Τα καλαμάρια, το χταπόδι, οι γαρίδες και τα οστρακοειδή πρέπει να συμπεριλαμβάνονται στη νηστίσιμη διατροφή. Επίσης, μια πολύ καλή πηγή πρωτεϊνών είναι τα μανιτάρια. Συνδυάζονται με πολλές τροφές, εμπλουτίζουν τη γεύση και δεν ανεβάζουν το σάκχαρο.

Τα φρούτα και οι χυμοί είναι πλούσιοι σε υδατάνθρακες και ανεβάζουν το σάκχαρο. Θα πρέπει να καταναλώνουμε ένα φρούτο σε κάθε γεύμα. Σίδηρο εκτός από το κρέας περιέχουν τα όσπρια, τα πράσινα λαχανικά, τα θαλασσινά, το σουσάμι και τα προϊόντα του (ταχίνι, παστέλι). Για τη καλύτερη απορρόφηση του πρέπει να συνδυάζεται με βιταμίνη C (λεμόνι, ντομάτα, πορτοκάλι).

Η αποφυγή κατανάλωσης γαλακτοκομικών είναι η αιτία της μειωμένης πρόσληψης του ασβεστίου. Καλές πηγές ασβεστίου στη νηστεία είναι οι ξηροί καρποί, το σουσάμι, το ταχίνι, το φυστικοβούτυρο, ο χαλβάς, τα πράσινα λαχανικά (σπανάκι, μαρούλι, μπρόκολο).

Προσπαθείτε να χάσετε βάρος αλλά δεν τα καταφέρνετε; Δεν σημαίνει απαραίτητα ότι φταίτε. Διαβάστε πως η αντίσταση στην ινσουλίνη σαμποτάρει την απώλεια βάρους.

Νηστεία και ρύθμιση διαβήτη

Το κλειδί μιας «πετυχημένης νηστείας», για έναν διαβητικό ασθενή, είναι ο κατάλληλος συνδυασμός των τροφών περιορίζοντας τους αμυλούχους υδατάνθρακες και το λάδι. Η αύξηση της φυσικής δραστηριότητας συμβάλλει στην καλή ρύθμιση του διαβήτη. Επιπλέον, μπορεί να χρειαστεί προσαρμογή της θεραπευτικής αγωγής κατά τη διάρκεια της νηστείας.

Σύμφωνα με μελέτες κατά τη διάρκεια της νηστείας αυξάνονται τα επεισόδια των υπογλυκαιμιών και υπεργλυκαιμιών. Άτομα με διαβήτη που λαμβάνουν ινσουλίνη και σουλφονυλουρίες είναι πιο επιρρεπής σε υπογλυκαιμίες. Για το λόγο αυτό είναι σημαντικό ο διαβητικός να συμβουλευτεί τον θεράποντα ιατρό του πριν από την νηστεία και να εκπαιδευτεί πόσο συχνά πρέπει να παρακολουθεί τη γλυκόζη του αίματος. Εφόσον υπάρχει στενή συνεργασία με τον θεράποντα ιατρό και γίνεται συχνή παρακολούθηση της γλυκόζης του αίματος μπορεί ένας διαβητικός να νηστέψει χωρίς να βάζει σε κίνδυνο την υγεία του.

#EpilegoumeYgeia και στο Instagram μέσα από εικόνες και πρωτότυπο υλικό και μοιραζόμαστε τις #IstoriesYgeias μας!

Ενημερωθείτε για τα ιατρεία μας Άλιμος εδώ και Σεπόλια εδώ.

Μάθετε πως η διατροφή βοηθάει στη ρύθμιση του διαβήτη.

Εάν σας άρεσε μοιραστείτε το με τους φίλους σας!

HealthLine

Ως συντακτική ομάδα του HealthLine.gr δημοσιεύουμε άρθρα με σκοπό να ενημερώσουμε την κοινότητα για θέματα υγείας. Πιστεύουμε ότι η δύναμη της γνώσης μπορεί να αλλάξει στάσεις, ζωές και τελικά τον κόσμο. Στόχος μας είναι να βοηθήσουμε τους ανθρώπους να ζουν περισσότερο, υγιεινά και ευτυχισμένα.